CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, July 23, 2009

kesian anak aku.....

last thursday (16/7) my daughter kena chickenpox.....macam ni ke ejaan dia???....ada gak yg kata demam cacar air, pelentung, campak.....cian dia...masa tu seminggu selepas besday dia yg ke 3 tahun.....orang nak membesarlah katakan...macam2....tapi tak pe lah bukankah ada hikmah disebalik sesuatu musibah....hikmahnya ialah kalau kena masa umur macam my daughter ni orang kata senang sikit nak baik & kita pun senang gak lah nak jaga dia...sebab dia tak mintak macam2 kan......kalau dah tua baru nak kena memang payah skit lah nak baik....sume ni base dari true story kawan2 aku yg kena masa umur dah meningkat....aku sendiri pun tak ingat camana dulu aku kena chickenpox ni & camana la agaknye mak aku jaga aku....


camnilah lebih kurang chickenpox tu.....

sekarang bila dah jadi mak, giliran aku pulak la jaga anak aku tu....masa 1st day kena tu my daughter tak demam pun....alhamdulillah lah mungkin sebab antibodi kat dlm badan dia kuat.....dia cuma demam on & off bila dah masuk hari ke 3....mungkin sebab dia dh tak tahan rasa gatal2 kot...itu pun badan dia panas bila dia rasa gatal2 jer...lepas tu dah ok.....my daughter ni dlm sakit2 tu pun still aktif...takdenye dia nak baring2 cam orang sakit @ demam tu....boleh lagi main lari2...panjat2...buli2 aku lagi.....silap gaya aku lak yg demam....hahaha anak aku sorang ni laaaaaa haiiiiiiiii.........


nak goreng apa tu??......

orang kata kalau kita kena chickenpox ni bnyk pantang larang nyer....yg orang kata...tak boleh menggoreng....kalau mana yg spesis tak masak (mcm adik aku tu) kira ok lah....tapi bagi orang yang nak kena masak mcm aku ni kena lah cari alternatif macam...beli makanan kat kedai ke (sekali sekala boleh lah....tapi kalau hari2 bosan gak)....sorok/simpan yakni suruhlah anak tu main kat dlm bilik yg tertutup dan jauh dari tmpt memasak....tapi kalau my daughter ni kalau suruh masuk bilik haruslah dia sendiri yg kunci pintu bilik tu dan lepas tu dia pun akan tolong "kemaskan" bilik tu sekali sampai habis lipstick aku dia conteng kat dinding bilik.....haru biru betullllllll..............tapi aku nasib baik sebab dapur tmpt memasak aku boleh dikatakan tempatnya kat luar lah dan ada pintu yg memisahkan antara tempat memasak & tempat mencuci (ala2 wet & dry kitchen la...) so selamatlah sikit kan....


ganas giler kan ikan goreng nih.......

cermin lemari make-up aku kat bilik pun kena kuarantin tau....hari tu terperanjat beruk aku masa masuk bilik bila tngk cermin make-up aku kena selubung dgn selimut.....wah dasat gak hubby aku nih...aku sendiri pun tak tau pantang rupanya kalu kena chickenpox ni tngk cermin...ooooo baru lah aku tau.....

cermin...

pantang rupanya bagi kita kalau buang sisik ikan....manalah aku tau....hari tu aku siang ikan kaci yg hubby aku pancing....besar gak lah ikan tu pastu masa aku buang sisik dia siap my daughter ni jadik penonton dan ada hati nak tolong aku siang ikan tuh lagi....tak lama lepas tu my daughter pun mengadu kat ayah dia yang badan dia gatal2...terus hubby aku suruh aku stop siang ikan tuh...pastu baru aku terfikir ada connection gak rupanya....cian dia...huhuhu....

spesis ikan bersisik.....

pantang yang ni aku tak tau la....orang kata kalau anak kena chickenpox mak & ayah nya tak boleh "bersama" maksud aku berhubungan intim....nanti dikatakan anak akan merasa lebih sakit...wallah hualam....

hmmmm..........

banyak pantang larang sebenarnya....so korang2 @ anak2 korang kena chickenpox nanti rajin2kanlah mulut tu bertanyakan kat orang2 tua kita ya camana nak menjaganya.....




1 comments:

Pepel BoNda AmaNi said...

gerund ohh tengok ikan goreng tue...xsanggup mak nak makan nyah...hahahahaha