CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, October 29, 2009

gulai lemak telur itik..........

pagi ni aku terasa rajin lak nak masak....
ye lah...dah malam nya aku tak larat nak masak sb ada masa2nya hidung aku ni sejak awal2 peknen ni alah pada bau2an....tapi kadang2 tu ok je....



menu aku pagi ni ialah gulai lomak tolur itik dgn manggo mudo...

masa aku bangun barang2 belum siap pun...
cili padi belum di tumbuk, kelapa parut kat peti sejuk lagi...
malam tadi aku tak siapkan pun barang2nya sb takut pagi nanti aku tak jadi lak nak msk....

mula2 aku tanak nasi dulu, sementara tu aku tumbuk la cili padi + garam.... bila dah lumat sumenye aku tumbuk lak bwg kecik & bwg putih.....
last skali....aku tumbuk lak serai.....


lepas sesi tumbuk menumbuk, aku perah lak kelapa parut utk ambik santan eh....
2 x perah je sb kelapa tu 1/2 biji je.....isssssshhhhhhh mana lak kuali nih?????.......
oooo ada kat dapoq....ada minyak lak...ok...cuci dulu...

masukkan santan tadi kat dlm kuali....
aku prefer guna kuali drp periuk sb kuali tu besaq skit...senang...
dan masukkan jugak bahan2 yg dah ditumbuk tadi....
biarkan mendidih atas api.....

bila gulai tadi dah mendidih....baru pecahkan telur itik sebiji demi sebiji....
kalau korang nak tau...telur itik ni kalau nak gulai bila kita dah pecahkan dia....dia masak jadi cantik sebiji-sebiji....
boleh gak kalu nak guna telur ayam...
tapi nanti dia jadi tak cantik....telur ayam ni senang hancur....

ok...pelahankan api skit....
bila telur tu dah masak...baru masukkan mangga muda....
kalau korang ada belimbing buluh pun boleh gak....
sebab aku dah petik manggo mudo harus lah aku letak manggo kan!!!!!!....




bila dah letak mangga muda @ belimbing buluh, kita tak payah lah
masukkan asam keping @ asam gelugor lagi....nanti masam sangat lak!!!!!!!

pastu tutup api....biarkan sejuk...
haaaaaa....nasi pun dah masak....

bila sume dah suam2...masukkan dalam tupperware.....
masukkan dlm tupperware???? nak wat ape????
wat ape lagi.....bawak la gi opis wat makan lunch nanti.....

sekian lah menu aku.....yessssssssss!!!!!!!!!..............

p/s :* eida, sori ye akak x dpt nk bagi telur itik tu sb dah rusak la...yang gulai ni pun dpt skit jer...
** sori yer...sume gamba ni aku pinjam je sb aku tak dok gamba sendirik!!!!

0 comments: